Prograafje 19
Dit is de eerste van een serie portretten van Maria, gevolgd door een serie portretten van Jezus.
We leven in een multiculturele wereld en we moeten af van een arische, blonde Jezus met blauwe ogen uit Amerika en een Europese blonde Maria uit de Renaissancetijd. Ik wil Jezus en Maria terugplaatsen in hun eigen Joodse cultuur.
Mijn “Maria voor de 21ste eeuw” is jonger dan veel Maria’s uit de kunstgeschiedenis (Maria was nog maar een jong meisje). Ze kijkt niet devoot naar beneden; ze kijkt ons zelfbewust aan en is trots op haar kindje. Ze heeft een neuspiercing. Ze heeft een modern oosters gewaad aan. (ik heb op internet bij fashionweeks in Dubai, Bahrein, TelAviv en Cairo gezocht naar moderne oriëntaalse kleding – dat valt tegen. Veel wat ik op de catwalks zag ademt een decadente westerse cultuur. Jammer! uiteindelijk ben ik geslaagd op het stoffenspektakel in de IJsselhallen in Zwolle – haha) Ze heeft, zoals veel moderne joodse vrouwen in Israel, twee hoofddoeken in elkaar gestrengeld. Ze zit niet mooi te wezen met haar baby. Het is een werkende, (ze moet wel als vluchteling in een vreemd land) bezige Maria (een Spreuken 31vrouw) die het haar en een sluier niet in de weg moeten zitten. Ik heb wel de traditionele kleuren uit de kunst aangehouden: blauwe hoofddoek en een rood gewaad. (in het rode gewaad zitten trouwens wel negen kleuren verwerkt) Geen aureool. Heiligheid wordt zichtbaar door wat een mens uitstraalt en doet; het zit niet in een gekunstelde krans rond het hoofd. Het schilderij is donker gehouden om het licht dat bij het kind weg komt te accentueren. Maria houdt het ‘Licht der Wereld’ op schoot. Hij bestraalt haar van de schoot af naar boven. Maria is zichtbaar door dat zij licht ontvangt van Jezus. Ik heb een pasgeboren baby geschilderd en niet een ‘peuter’ zoals op veel schilderijen uit de kunstgeschiedenis.
Maria en Jozef zullen op hun reis naar Bethlehem niet veel bagage bij zich gehad hebben. Maar ik weet zeker dat Jozef zijn joodse gebedsmantel bij zich gehad heeft. Ik heb Jezus gewikkeld in zo’n ‘talliet’, met de blauwe strepen. Symboliek: hij wordt omgeven, gedragen en beschermd door gebed. Aan de zoom van de Talliet hangt een merkkledinglabel van het merk GSUS, Heavens Playground. Het logo is een doornen kroon!!!. Dit is profetisch. Hij is op dit schilderij nog een baby, maar zijn bestemming ligt op Golgotha.
Op het halskettinkje staat: I love J(oseph).
In de kerkgeschiedenis zijn veel afbeeldingen van Maria en Jezus gemaakt. Die geschilderde portretten zeggen niet zoveel over Maria en Jezus maar des te meer over de ideeën en behoeften van mensen in de loop van de geschiedenis. Onze generatie heeft behoefte aan een andere Maria en Jezus. Door hen meer oriëntaals te portretteren doe ik meer recht aan hun culturele wortels en passen zij beter in onze multiculturele samenleving.
Als de serie portretten klaar is hoop ik op meerdere plaatsen te gaan exposeren. Hopelijk levert het een bijdrage aan de dialoog over wie Maria is en natuurlijk wie Jezus is en wat hij de postmoderne mens te zeggen heeft.
© 2012 BenjaminLouwerse
Graag verneem ik van lezers wat zij vinden van deze eerste “MARIA VOOR DE 21ste EEUW”. In het bijzonder ben ik benieuwd wat katholieke lezers van dit portret vinden. Ik zal de opmerkingen meenemen in een volgend portret.